Herinnering van Hans Fokkema
In 1995 werden de deuren van Reham geopend door oprichter René Hamelink uit Zaamslag. Er werd kantoorruimte gevonden op zolder van het ouderlijk huis: check. De eerste investeringen werden gedaan; een telefoon, fax en kopieermachine: check. Een pakkende bedrijfsnaam werd bedacht: check. Er ontbrak alleen nog een herkenbaar en sprekend logo. En dat logo, wat in 25 jaar is uitgegroeid tot een iconisch logo in de regio, is gemaakt door Hans Fokkema.
Hans vertelt: “Het Reham logo is eigenlijk al in 1992 ontworpen, nog voordat Reham officieel werd opgericht. Destijds werkte ik bij een beletteringsbedrijf, maar ontwerpen is eigenlijk nooit mijn vak geweest en ik heb ook niet voor een reclamebureau gewerkt. Ik ben in dit werk gerold en doe het nu zo’n 30 jaar. Momenteel werk ik bij Casteleijn’s IJzerhandel in Terneuzen, waar ik me bezighoud met belettering en veiligheidssignalering voor de industrie. Door de jaren heen heb ik wel eens een logo ontworpen, zo ook het Reham logo.”
Groen alsjeblieft, de kleur van VV Zaamslag
Hans: “René kwam wel eens langs bij het bedrijf waar ik destijds werkte om wat te bestellen. Meestal ging het dan om belettering. Toen kwam op het gegeven moment de vraag om een logo te ontwerpen. Wat me het meest is bijgebleven, is dat het groen moest zijn.”
Oprichter René vult aan: “Nog voordat ik was gestart met Reham had ik een huisje in de polder te koop staan en hiervoor had ik een verkoopbord nodig. Toen klopte ik bij Hans aan en die heeft toen een bord met plakletters gemaakt. Toen kwamen op een gegeven moment de plannen om voor mezelf te beginnen en had ik uiteraard meer verkoopborden nodig. Toen vroeg ik Hans hier mee aan de slag te gaan. Volgens Hans hoorde er ook een logo op de borden. ‘Reham wordt het, een samenvoeging van mijn voor- en achternaam, dikgedrukt en aan elkaar’, zei ik tegen Hans. Hij wilde er echt iets van maken, een mooi logo. Mijn enige vereiste was dat het groen moest zijn, want dat zijn de kleuren van VV Zaamslag: groen met wit.
‘Een skyline van een stad’
Hans: “Het logo moest dus groen zijn, maar ik kreeg volledig de vrije hand en ging aan de slag. Dat ging toen heel anders dan tegenwoordig. Op mijn toenmalige computer ben ik gaan zoeken naar een geschikt lettertype. Het font genaamd ‘Enviro’ kwam als best passend lettertype uit de bus. Hier ben ik mee gaan spelen, en daar is uiteindelijk het logo uitgekomen. Ik begon met losse letters en heb deze op een bepaalde manier aan elkaar geplakt. Ik zag en zie nog steeds een soort skyline van huizen of een stad in de vijf letters waar het logo uit bestaat. Wat het logo voor mij persoonlijk betekent; ik houd van eenvoud en duidelijkheid, dat omschrijft het logo. De kleur groen is door de jaren heen ook steeds actueler geworden als je kijkt naar bijvoorbeeld duurzaamheid.”
‘In de afgelopen jaren zijn er enkel details aangepast’
Hans: “Wat René van het logo vond? Dat weet ik na al die jaren niet meer zo goed, maar hij vond het vast oké. Ze gebruiken het logo namelijk nog steeds, dat vind ik een mooi compliment! Ik vind het leuk om te zien dat het logo nog altijd bestaat. Ik heb gehoord dat Reham nog wel eens een ontwerpbureau heeft benaderd met een poging tot een ander logo te komen. Toch is het oude logo behouden gebleven en zijn er in de afgelopen 25 jaar enkel kleine details aangepast. Zo stond er vroeger ‘Vastgoed B.V.’ onder het logo, in het Euro font. Inmiddels is dit aangepast naar ‘Makelaars & Taxateurs’ met een ander lettertype, en kennen we nu ook de varianten op het logo voor Reham Verhuur en Reham Hypotheken.
‘Een energieke groep met stuk voor stuk leuke mensen’
Hans wil nog een laatste woord over Reham kwijt: “Het valt op dat je steeds meer verkoopborden van Reham ziet staan in de regio. Ze timmeren heel goed aan de weg en hebben een formule die werkt. Dat zit hem vooral in de mensen binnen hun team. Een energieke groep met stuk voor stuk leuke mensen. Daar zit denk ik de sleutel tot hun succes. Mijn vorige huis is verkocht door Reham en mijn nieuwe huis hebben ze getaxeerd. Daar was ik heel tevreden over. En er stond natuurlijk een verkoopbord in de tuin met mijn eigen logo!”